divendres, 1 de març del 2013

Singapur, un exemple a seguir?

"El nostre país [Singapur] és petit i necessita el capital humà, de manera que la formació és estratègica, ja que basem la nostra economia en el coneixement". Aquestes són declaracions que va fer la setmana passada, en el marc del Worl Mobile Congress celebrat a Barcelona, el professor i responsable de la formació de docents de l'Institut Nacional d'Educació de Singapur, Chee-Kit Looi.

Looi va explicar que el seu país ha adoptat els darrers anys plans nacionals per promoure les TIC amb mòbil, i que han dut a terme tres fases en la introducció de les TIC a l'ensenyament. La primera va arrencar el 1997, quan van començar a formar el professorat en les noves eines. La segona fase va consistir a dotar els centres d'una major autonomia. "I ara som a la tercera fase, que té com a objectiu que els alumnes siguin més autònoms i col·laboratius en l'aprenentatge".

Looi també va presentar una experiència de tres aules de Primària on s'utilitza el mòbil per gravar vídeo, elaborar mapes conceptuals o reflexionar sobre el que els alumnes han après. "Res d'això vol dir, però, que desterrem el paper", va precisar. També va afegir que l’experiència s'ha demostrat adequada a partir dels 9-10 anys.

La ponència de Looi va fer concloure que:

1.El currículum és important. No es pot treballar en el buit.

2.Les eines han de tenir un ús essencial i no afegit. S’ha de portar sempre a sobre i ha de formar part de l'alumnat, no sols en una assignatura extraescolar. Ha de ser personal, d’accés continu. El professorat ho ha de veure també així.

2.Les han de servir per aprendre millor i en noves capacitats: pensament crític, creatiu, etc.

5.Un pla d’estudis amb mòbil implica més mobilització dels alumnes. També un aprenentatge més continu, sense interrupcions aula no aula, casa escola.

Segim l'exemple de Singapur?